Reklama
  • Wtorek, 14 marca (08:05)

    Nawyki dobre dla zdrowia intymnego

Każda z nas może na co dzień w prosty sposób chronić się przed kłopotliwymi i niebezpiecznymi schorzeniami. Oto najważniejsze zalecenia lekarzy!

Reklama

1. Zawsze gdy jesteśmy w toalecie, przestrzegamy odpowiednich „procedur”.

Aby nie przenosić chorobotwórczych drobnoustrojów z odbytu do pochwy, podcieramy się od przodu do tyłu (nigdy – odwrotnie). W tym samym kierunku podmywamy się i osuszamy krocze.

2. Używamy właściwych kosmetyków do higieny. Mydło lub płyn powinny zawierać: kwas mlekowy, prebiotyki (np. inulinę), substancje nawilżające i łagodzące (np. glicerynę). A dodatkowo np. wyciągi roślinne z aloesu, babki lancetowatej, szałwii.

Nie mogą w nich występować drażniące składniki (np. Sodium Laureth Sulfate, Sodium Lauryl Sulfate) oraz środki zapachowe.

3. Gimnastykujemy się, by mieć wagę w normie i smukłą talię. Wykazano, że nadwaga lub otyłość (BMI powyżej 25) zwiększa i to aż 2–3-krotnie ryzyko wystąpienia raka trzonu macicy. Z kolei fałdki na brzuchu wiążą się z podat nością na stany zapalne.

4. Na co dzień ubieramy się wygodnie.

Zakładamy bawełnianą bieliznę i luźne spodnie lub spódnicę. Unikamy majtek-stringów i spodni-rurek. Gdy miejsca intymne nie są uciskane ani obcierane, poprawia się miejscowa odporność.

5. Kontrolujemy ilość tłuszczu w posiłkach.

Pilnujemy, by zjadane przez nas tłuszcze (np. w wędlinach, serach) dostarczały nam nie więcej, niż 600 kcal (przy normie 2000 kcal dziennie). Udowodniono, że nadmiernie tłusta dieta może sprzyjać rozwojowi raka jajnika.

6. Staramy się unikać słodyczy.

Niestety, nie tylko my mamy do nich słabość... Lubią je także „wrogowie” naszego zdrowia intymnego, przede wszystkim odpowiadające za grzybicę pochwy drożdżaki.

7. Współżyjemy z jednym sprawdzonym, zaufanym partnerem.

To jedna z najważniejszych metod ochrony m.in. przed: chlamydiozą, opryszczką narządów rodnych, rzeżączką, kiłą, ale także groźnym rakiem szyjki macicy (o którym wiadomo, że na pewno jest wywołany wirusem przenoszonym drogą płciową).

Unikamy kontaktów seksualnych z osobami, co do których mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy są w pełni zdrowe.

8. Zwykle na koniec dnia bierzemy prysznic zamiast kąpieli.

Długie moczenie okolic intymnych w gorącej wodzie ma niekorzystny wpływ na śluzówkę w miejscach intymnych i powoduje obniżenie miejscowej odporności. Z tego samego powodu niewskazane jest zbyt dokładne podmywanie się i płukanie pochwy (tzw. irygacja), a także używanie myjek.

9. Leczymy inne schorzenia, które mogą być zagrożeniem dla naszej intymności.

Nie zaniedbujemy nadciśnienia tętniczego (zwiększa ryzyko raka trzonu macicy) i cukrzycy (sprzyja grzybicy oraz rakowi endometrium).

Zapobiegamy również niedoborom witamin oraz błonnika (wykazano, że wiążą się ze zwiększonym ryzykiem raka jajnika). Ogólnie rzecz biorąc – staramy się, by nasz ogólny stan zdrowia był jak najlepszy.

10. Jeśli stosujemy środki antykoncepcyjne lub przyjmujemy antybiotyki albo kortykosteroidy, to równocześnie wspomagamy się probiotykami.

W ten sposób zapobiegamy zniszczeniu fizjologicznej dobroczynnej mikroflory.

Uwaga! Preparat (dopochwowy lub doustny) powinien zawierać szczepy: Lactobacillus rhamnosus GR-1 oraz Lactobacillus fermentum RC-14 (najbardziej korzystne).

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.